هند، غول جدید صادرات گوشی هوشمند به آمریکا: چرخشی بیسابقه در زنجیره تأمین جهانی
به گزارش نگاه فناوری:هند با پیشی گرفتن از چین، به بزرگترین قطب تولید و صادرات گوشیهای هوشمند به ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. جدیدترین گزارش مؤسسه تحقیقاتی معتبر Canalys نشان میدهد که در سهماهه دوم سال جاری (آوریل تا ژوئن ۲۰۲۵)، ۴۴ درصد از کل گوشیهای هوشمند وارداتی به آمریکا، در هند تولید شدهاند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، سهم هند تنها ۱۳ درصد بود و چین با سهم چشمگیر ۶۱ درصدی، پیشتاز این بازار محسوب میشد. این تغییر نشاندهنده یک دگرگونی بیسابقه در زنجیره تأمین جهانی است.
نقش کلیدی اپل در خیزش هند
شرکت اپل نقش بیبدیلی در این دگرگونی ایفا کرده است. کوپرتینو (اشاره به مقر اپل) در تلاش است تا با انباشت موجودی آیفون، خود را در برابر تعرفههای احتمالی دولت ترامپ که پس از اعلام “روز آزادی” وضع شدهاند، مصون نگه دارد. این اقدام همچنین بخشی از تلاشهای بلندمدت اپل برای تنوع بخشیدن به تولید آیفون و کاهش وابستگی به چین است. گزارشی که در اکتبر سال گذشته منتشر شد، حتی حاکی از آن بود که اپل کارهای اولیه تولید آیفون را در هند آغاز کرده و ظاهراً قصد دارد تا سال آینده، تمام تولید آیفونهای مخصوص بازار آمریکا را به هند منتقل کند.

فراتر از اپل: سامسونگ و موتورولا نیز به جمع پیوستند
اما این تنها اپل نیست که به سوی هند روی آورده است. سامسونگ و موتورولا نیز به طور قابل توجهی عرضه گوشیهای هوشمند خود از هند را افزایش دادهاند و به این روند فزاینده کمک کردهاند. این نشان میدهد که انتقال تولید به هند، یک روند عمومیتر در صنعت گوشیهای هوشمند است.

سهم بازار و چشمانداز آینده
با نگاهی به آمار و ارقام سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ در بازار گوشیهای هوشمند آمریکا:
اپل همچنان با ۱۳.۳ میلیون دستگاه ارسال شده و ۴۹ درصد سهم بازار، پیشتاز بلامنازع است.
سامسونگ با تخمین ۸.۳ میلیون دستگاه و ۳۱ درصد سهم بازار در رتبه دوم قرار گرفت.
موتورولا با ۳.۲ میلیون دستگاه و ۱۲ درصد سهم بازار، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

گوگل و TCL هر یک با سهم ۳ درصدی از بازار و کمتر از ۱ میلیون دستگاه ارسال شده در این دوره، سهم برابری داشتند.
در مجموع، ۲۷.۱ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سهماهه دوم در آمریکا عرضه شد که نشاندهنده رشد سالانه اندک ۱ درصدی است. انتظار میرود تقاضای گوشی هوشمند در آمریکا در نیمه دوم سال جاری خنثی باقی بماند.









